Buikblessure

Een buikblessure betreft geen veelvoorkomende blessure, maar kan wel als zeer onprettig worden ervaren. Last van een buikblessure? Samen met je fysiotherapeut kan er gewerkt worden aan het herstel van de blessure en het voorkomen van een nieuwe buikblessure.

Buikblessure

Veelal gaat het bij een buik blessure om een verrekking of (gedeeltelijke) ruptuur van de buikspieren. De oorzaak ligt hem vooral vaak in het verrekken, scheuren of overbelasten van de spieren. Als de blessure na een aantal dagen niet vanzelf overgaat is het verstandig een afspraak te plannen met je fysiotherapeut om samen te kijken op welke wijze de klachten kunnen worden verholpen. Een fysiotherapeut kan namelijk samen met jou een de slag gaan om zo snel als mogelijk weer klachten- en pijnvrij te worden.

Overzicht buikblessures

Hieronder vind je een aantal van de meest voorkomende buikblessures.
Heb je vragen over jouw klachten? Laat een van onze fysiotherapeuten ernaar kijken!

Buikkneuzing

Wat is een buikkneuzing?
Als gevolg van een val of stoot raken onderhuidse haarvaten beschadigd. Dit zijn hele kleine bloedvaatjes die diep in het buikweefsel doordringen. Bij beschadiging komt er bloed vrij uit de haarvaten. Dit zien we als een zwelling, bloeduitstorting of blauwe plek.

Hoe ontstaat een buikkneuzing?
Oorzaken zijn bijvoorbeeld een val of stomp in het buikgebied.

Symptomen van een buikkneuzing
Symptomen omvatten pijn, zwelling, blauwe plekken, gevoeligheid bij bewegen en soms misselijkheid.

Onze fysiotherapeuten zullen tijdens de intake onderzoeken of het écht alleen om een kneuzing gaat of dat er toch meer aan de hand is. Belangrijk is om uit te sluiten dat er een botbreuk is van bijvoorbeeld de ribben. Koelen van het gebied kan de pijn verminderen. Over het algemeen moet de kneuzing vanzelf binnen enkele weken overgaan. Onze therapeuten kunnen je  begeleiden bij specifieke oefeningen om de buikspieren te versterken en het herstel te bevorderen.

Pijn aan de buikspieren

Wat is pijn aan de buikspieren?
Pijn aan de buikspieren, die verergert bij het aanspannen ervan, kan duiden op problemen in de buikwand, zoals een buikwandbreuk of hernia abdominalis. Beschadigingen aan zenuwen in de buikwand kunnen ook pijn veroorzaken. Maar bij sporters is de pijn vaak afkomstig van de rechte buikspieren (die de romp buigen) of van de schuine buikspieren (die betrokken zijn bij draaibewegingen van het bovenlichaam).

Hoe ontstaat pijn aan de buikspieren?
Er zijn verschillende oorzaken. Zoals het overbelasten van de buikspieren, plotselinge bewegingen, onvoldoende opwarming voorafgaand aan fysieke inspanning, zwakke spieren of trauma.

Symptomen van pijn aan de buikspieren
Symptomen omvatten pijn bij het aanspannen van de buikspieren of bij het heffen van de benen als je op je rug ligt. Lachen en hoesten kan ook pijnlijk zijn.

Onze fysiotherapeuten zullen tijdens de intake onderzoeken waar de klachten vandaan komen. Normale spierpijn na inspanning verdwijnt meestal na een paar dagen. Wanneer dit niet het geval is, maar de pijn blijft aanhouden, is het verstandig om samen met onze fysiotherapeuten een behandeling op te starten om van je klachten af te komen.