Revalidatie na operatie

Voor een revalidatie na een operatie, kan je fysiotherapeut je helpen bij het herstel. Het behandelproces zal op maat voor je worden opgesteld. Samen zul je gaan werken aan een voorspoedig, maar gecontroleerd herstel op geleide van de pijn.

rol van de fysio bij

Revalidatie na operatie

Op een operatie zit niemand te wachten, maar soms is het onvermijdelijk om je dagelijkse bezigheden weer te kunnen uitvoeren. Een operatie kan er voor zorgen dat je naderhand moet gaan revalideren. Of het nu om een nieuwe heup, een hernia of een hartinfarct gaat, je fysiotherapeut kan je helpen om het bewegingsapparaat weer terug ‘op de rails’ te krijgen.

Minder stijfheid en pijn

Sneller en beter herstel

Aan huis behandelingen mogelijk

Minder risico op terugval na de operatie

Het revalidatieproces

Elke revalidatie start met een goede inventarisatie van wat er aan de hand is en welke doelen er behaald dienen te worden. Samen met de fysiotherapeut wordt een behandelplan besproken. Je hoort dan welke stappen en interventies belangrijk zijn. Alles gaat in goed overleg samen met jou. Naast de behandeling en oefentherapie bij de fysiotherapeut is het ook belangrijk de huiswerkoefeningen thuis uit te voeren. De oefeningen die thuis uitgevoerd moeten worden ontvang je van je fysiotherapeut en worden telkens geëvalueerd. Het behoort tevens tot de mogelijkheden dat de fysiotherapeut bij je aan huis komt. Hiervoor kan gekozen worden als je zelf nog niet in staat bent naar de praktijk te komen.

Trainen voor een operatie

Niet alleen het revalideren na afloop van de operatie is van belang. Maar ook voorafgaand fit de operatie in de gaan is minstents net zo belangrijk. Immers hoe fitter je de operatie in gaat, hoe fitter je begint met revalideren en hoe kleiner de kans op complicaties tijdens en na de operatie. Het proactief trainen en versterken van het lichaam voorafgaand aan een geplande medische ingreep of behandeling is in verschillende onderzoeken onderzocht. Deze onderzoeken hebben aangetoond dat het trainen vooraf kan leiden tot een sneller herstel en betere uitkomsten heeft na een operatie of van een medische behandeling. Samen met een van onze fysiotherapeuten ligt de specifieke focus bij deze trainingen op het optimaliseren van de fysieke conditie en het verminderen van eventuele beperkingen of risicofactoren die het herstel kunnen belemmeren. Het is beter om deze training onder begeleiding van een professional te doen, dan wanneer je zelf aan de slag gaat met oefeningen die misschien niet geschikt zijn voor jouw situatie.