Heupblessure

Een heupblessure kan je dagelijkse activiteiten erg beïnvloeden. Zo kan je problemen ervaren met het opgang komen na lang zitten of pijn en stijfheid ervaren bij het uitvoeren van bepaalde bewegingen. De oorzaak hiervan kan erg verschillende zijn.

Heupblessure

Een heupblessure is letsel of schade aan de structuren rondom het heupgewricht. Een heupblessure ontstaat wanneer de structuren rondom het heupgewricht beschadigd raken. Deze beschadiging kan gebeuren door verschillende oorzaken en kan variëren in ernst. Zo kan er een inklemming van heup plaatsvinden in het heupgewricht (Femoroacetabular Impingement) of kan er slijtage opgetreden zijn van het heupgewricht (Artrose). De blessure kan invloed hebben op spieren, pezen, gewrichtsbanden en kraakbeen rondom het heupgewricht. Het beweeglijker en sterkter maken van het heupgewricht is waar een fysiotherapeut goed bij kan helpen. Behandelingen kunnen ervoor zorgen dat de pijn afneemt en de functies worden verbeterd.

Overzicht heupblessures

Hieronder vind je een aantal van de meest voorkomende heupblessures.
Heb je vragen over jouw klachten? Of staan jouw klachten er niet tussen? Laat een van onze fysiotherapeuten ernaar kijken!

Adductiegerelateerde liespijn

Wat is adductiegerelateerde liespijn?
Adductiegerelateerde liespijn treedt op wanneer je pijn voelt in het gebied van je lies door bepaalde bewegingen. Het komt vaak voor bij sporters, vooral bij sporten waarbij veel draaien, sprinten of snelle richtingsveranderingen nodig zijn, zoals voetbal of hockey.

Hoe ontstaat adductiegerelateerde liespijn?
De pijn wordt veroorzaakt doordat de spieren aan de binnenkant van je dijbenen (de adductoren genoemd) overbelast raken of zelfs een beetje beschadigd raken. Dus, als je bijvoorbeeld probeert je benen samen te brengen of een schopbeweging maakt, kan dit pijn veroorzaken in het gebied van je lies.

Symptomen van adductiegerelateerde liespijn
Symptomen kunnen onder andere zijn pijn in de liesstreek, vooral bij het aanspannen van de adductoren, zoals bij het naar binnen brengen van het been. Maar ook pijn bij specifieke bewegingen zoals zijwaarts bewegen, draaien of schoppen.

Onze fysiotherapeuten zullen tijdens de intake onderzoeken waar de klachten vandaan komen. Afhankelijk van jou klachten wordt en doelen wordt er een specifiek behandelplan voor jou opgesteld. Hiervoor zijn verschillende behandelmethodes mogelijk, waaronder manuele therapie om de spieren en gewrichten in het liesgebied te mobiliseren. Hiermee wordt de mobiliteit verbeterd en de pijn verminderd. Daarnaast kan oefentherapie helpen om de spieren in het gebied te versterken en stabiliseren. Dit zal de belasting op de adductoren verminderen en het herstel versnellen.

Bekkeninstabiliteit

Wat is bekkeninstabiliteit?
Bekkeninstabiliteit is een aandoening waarbij de verbindingen en spieren rondom het bekken losser worden dan normaal, wat kan leiden tot pijn en ongemak in het bekkengebied en de onderrug. Het komt veel voor bij zwangere vrouwen of vrouwen die kortgeleden bevallen zijn. Toch kunnen ook mannen en niet-zwangere vrouwen deze klachten ontwikkelen.

Hoe ontstaat bekkeninstabiliteit?
De belangrijkste oorzaak van bekkeninstabiliteit is vaak gerelateerd aan hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap, die de gewrichtsbanden rondom het bekken losser maken. Maar ook overbelasting van de bekkenbodem, een eerdere blessure aan het bekkengebied, of een disbalans in spierkracht rondom het bekken kunnen ook bijdragen aan bekkeninstabiliteit.

Symptomen van bekkeninstabiliteit
Symptomen van bekkeninstabiliteit kunnen zijn: pijn in het bekkengebied, onderrug, heupen of liezen, moeite met lopen, staan of draaien, een gevoel van instabiliteit in het bekken en moeilijkheden bij alledaagse activiteiten zoals opstaan uit een stoel of het lopen van trappen.

Een goede voorlichting is erg belangrijk, hierbij spelen de verloskundige, gyneacoloog en fysiotherapeut een grote rol. De behandeling kan bestaan uit fysiotherapie in combinatie met oefentherapie. Daarnaast is een goede balans tussen rust en activiteit erg belangrijk. De rust is nodig om de kapsels en banden te laten herstellen, maar de oefentherapie juist om spierzwakte tegen te gaan. Onze fysiotherapeuten kunnen je goed helpen bij het vinden van deze balans.

Coxitis fugax (heuponsteking bij kinderen)

Wat is coxitis fugax?
Coxitis fugax, ook wel heuponsteking genoemd, is een plotselingen en voorbijgaande ontsteking van het heupgewricht bij kinderen (vaak tussen de 3 tot 10 jaar). Het heupgewricht is geïrriteerd, vrijwel altijd maar aan één kant. Het wordt gekenmerkt door plotselinge heuppijn die vaak ’s nachts of in de vroege ochtenduren optreedt waardoor kinderen plotseling mank kunnen gaan lopen.

Hoe onstaat coxitis fugax?
De exacte oorzaak van coxitis fugax is niet volledig begrepen, maar het wordt verondersteld dat virale infecties, zoals verkoudheid of keelontsteking, vaak voorafgaan aan het optreden van de symptomen. Het immuunsysteem reageert op deze virussen en veroorzaakt ontsteking in het heupgewricht.

Symptomen van coxitis fugax
Symptomen van Coxitis fugax omvatten plotselinge heuppijn die meestal eenzijdig is en kan uitstralen naar de lies, dij of knie. Het kind kan manken of moeite hebben met lopen. De pijn kan erger worden bij beweging of belasting van het heupgewricht.

Een fysiotherapeut kan helpen bij het diagnosticeren van coxitis fugax door middel van lichamelijk onderzoek en evaluatie van symptomen. Vaak kunnen de kinderen op deze leeftijd hun klachten namelijk lastig verwoorden. De behandeling kan bestaan uit rust, pijnmanagement, en mobilisatieoefeningen om de mobiliteit van het heupgewricht te behouden. Fysiotherapie kan ook advies geven over activiteitenaanpassingen en hersteloefeningen om het herstel te bevorderen en het risico op terugkerende symptomen te verminderen.

Femoroacetabulair impingement

Wat is femoroacetabulair impingement?
Femoroacetabulair impingement (FAI), ook wel heup impingement genoemd, is een inklemming van weefsel. Hierbij raakt bindweefsel of heupkraakbeen ingeklemd tussen de heupkop en de heupkom wat pijn in de heup veroorzaakt.

Hoe ontstaat femoroacetabulair impingement?
Normaal gesproken passen de heupkop en heupkom perfect in elkaar, maar bij een heup impingement heeft een van de twee een afwijkende vorm, waardoor kraakbeen ingeklemd kan raken. Deze afwijkende vorm is meestal aangeboren, maar het kan zich ook ontwikkelen na bijvoorbeeld een gebroken heup. De klachten ontstaan vaak na zware belasting van het heupgewricht.

Symptomen van femoroacetabulair impingement
Symptomen uiten zich vaak in pijn en stijfheid rond de lies. Of door stijfheid en verlies van beweeglijkheid in de pijnlijke heup. Klachten kunnen jaren licht aanwezig zijn voordat ze echt op de voorgrond treden. Vaak zal het dan eerst na zware inspanning optreden en na verloop van tijd zullen de klachten ook bij minder intensieve inspanning worden ervaren.

Onze fysiotherapeuten zullen tijdens de intake de beweeglijkheid van de heup onderzoeken. Na vaststelling (in overleg met een arts) van femoroacetabulair impingement, wordt een passend behandelplan opgesteld. Hierbij kan gekeken worden of spiergroepen rond de heup te trainen om zo te compenseren voor de beperkte beweeglijkheid. Ook kijken we of het mogelijk is om jouw activiteitenpatroon aan te passen om zo minder belasting op de heup te veroorzaken. Als jouw activiteitenpatroon niet kan worden aangepast, kan een operatie worden overwogen.

Heupartrose

Wat is heupartrose?
Heupartrose, ook bekend als heupslijtage, is een degeneratieve aandoening waarbij het kraakbeen in het heupgewricht verslechtert. Zowel de kop als kom van het heupgewricht zijn bedekt met een dun laagje kraakbeen die een schokdempende werking hebben. Bij artrose vermindert de kwaliteit van dit kraakbeen, waardoor de schokken minder goed worden opgevangen het gewricht minder soepel kan bewegen.

Hoe ontstaat heupartrose?
De belangrijkste oorzaak van heupartrose is de slijtage van het kraakbeen in het heupgewricht. En de belangrijkste oorzaak hiervan is ouderdom. Maar deze slijtage kan ook optreden als gevolg van langdurige overbelasting van het gewricht, zoals bij sportblessures, zwaarlijvigheid, of herhaalde stress door bepaalde activiteiten.

Symptomen van heupartrose
Symptomen van heupartrose omvatten pijn in de heup, lies, bil of dij, vooral bij beweging of belasting van het gewricht. Stijfheid en verminderde bewegingsvrijheid in het heupgewricht zijn ook vaak voorkomende symptomen. Het kan moeilijk zijn om langdurig te lopen, trap te lopen, te buigen of te draaien.

Door middel van een lichamelijk onderzoek en evaluatie van uw klachten, kan worden vastgesteld of je last hebt van heupartrose. In sommige gevallen kunnen ook nog röntgenfoto’s gemaakt worden, bijvoorbeel voorafgaand aan een operatie. Aangezien bij artrose het kraakbeen niet meer terug komt, is de behandeling vooral gericht op het verminderen van de klachten. Onze fysiotherapeuten zullen met je samen kijken hoe je in beweging kunt blijven zónder de heup te overbelasten. Dit doen ze door bijvoorbeeld advies te geven over pijnmanagementstrategieën, houding en levensstijlaanpassingen om de symptomen te verlichten en de functionaliteit te verbeteren. In gevallen waarin conservatieve behandelingen niet effectief zijn, kan een fysiotherapeut ook helpen bij het voorbereiden op en revalideren na een heupvervangende operatie.

Heupkneuzing

Wat is een heupkneuzing?
Als gevolg van een val of stoot raken onderhuidse haarvaten beschadigd. Dit zijn hele kleine bloedvaatjes die diep in het buikweefsel doordringen. Bij beschadiging komt er bloed vrij uit de haarvaten. Dit zien we als een zwelling, bloeduitstorting of blauwe plek.

Hoe ontstaat een heupkneuzing?
Oorzaken zijn bijvoorbeeld een val of stomp in het heupgebied.

Symptomen van een heupkneuzing?
Symptomen omvatten bijvoorbeeld pijn, zwelling, blauwe plekken, gevoeligheid bij bewegen.

Onze fysiotherapeuten zullen tijdens de intake onderzoeken of het écht alleen om een kneuzing gaat of dat er toch meer aan de hand is. Belangrijk is om uit te sluiten dat er een botbreuk is. Koelen van het gebied kan de pijn verminderen. Over het algemeen moet de kneuzing vanzelf binnen enkele weken overgaan. Onze therapeuten kunnen je  begeleiden bij specifieke oefeningen om de spieren rond het heupgewricht te versterken en het herstel te bevorderen.

Reuma

Wat is reuma?
Reuma, ook bekend als artritis, is een verzamelnaam voor verschillende aandoeningen die ontsteking en pijn in de gewrichten veroorzaken. Het is een auto-immuunziekte, wat betekent dat het lichaam antistoffen maakt tegen het eigen lichaam. In het specifiek bij heupreuma, antistoffen tegen het weefsel aan de binnenkant van het heupgewricht. Deze antistoffen veroorzaken een ontsteking die het heupgewricht kan beschadigen.

Hoe ontstaat reuma?
Er is al veel onderzoek gedaan naar de oorzaak van reuma, maar toch is de precieze oorzaak nog niet bekend.

Symptomen van reuma
Symptomen van reuma in het heupgewricht zijn onder meer aanhoudende pijn en stijfheid in de heup, vooral bij beweging. Dit kan leiden tot beperkte mobiliteit, moeite met lopen, traplopen of andere dagelijkse activiteiten.

De diagnose reuma wordt door een reumatoloog vastgesteld. Vaak kan een fysiotherapeut wel helpen om de gewrichten soepel te houden en je lichamelijke conditie op niveau te houden door middel van oefentherapie.