Mulligan mobilisatie

Om pijnvrij te kunnen bewegen moet je lichaam op de juiste wijze bewegen. Als dit niet het geval is en gewrichten, spieren en banden niet optimaal functioneren kunnen Mulligan mobilisatie technieken ingezet worden om de gewrichten losser en beweeglijker te maken.

wat is

Mulligan

Mulligan is een snelle en effectieve manier van fysiotherapie om een patiënt weer pijnvrij te laten bewegen. Met deze pijnloze mobilisatietechniek worden de gewrichten, spieren en banden in hun natuurlijk stand teruggezet, waardoor het lichaam ze weer kan gebruiken zoals ze bedoeld zijn. Mulligan kan ingezet worden voor allerlei klachten van het bewegingsapparaat, zoals: de knie, enkel, heup, schouder, rug, arm, pols en hand.

Snel en effectief pijnvrij bewegen

Pijnloze behandelmethode

Verbeteren mobiliteit en afname van stijfheid

Tips & Tricks om Mulligan thuis uit te voeren

Manueel vs. Mulligan

De belangrijkste stelregel bij het uitvoeren van Mulligan technieken is dat de behandeling 100% pijnloos moet zijn. Dit in tegenstelling tot manuele technieken, waarbij mensen napijn kunnen ervaren na de manipulaties oftewel kraken in de volksmond genoemd. Tevens kunnen gewrichten instabiel raken wanneer er teveel wordt gekraakt. Met name bij 50+ers  worden Mulligan technieken meer aangeraden dan manuele technieken in verband met eventuele artrose en kans op fracturen bij fragiele ouderen.

Een ander verschil is dat de fysiotherapeut bij manuele therapie de technieken zelf uitvoert. Bij Mulligan technieken voert de patiënt zelf de bewegingen uit, waarbij de fysiotherapeut tegelijkertijd het gewricht in een pijnvrije uitgangspositie houdt en het gewricht repositioneerd. Dit heeft als resultaat dat op korte termijn al spectaculaire verbeteringen in de beweeglijkheid van het gewricht merkbaar zijn, zelfs al bij jarenlange voortslepende gevallen.

Mulligan bij tennisarm of meniscusklachten

Uit recent onderzoek is onder andere gebleken dat Mulligan een erg succesvolle behandelingsmethode kan zijn bij een tennisarm (epicondylitis lateralis) en meniscusklachten.

Voor tennisarm kunnen Mulligan mobilisatietechnieken gericht zijn op het herstellen van de bewegingsvrijheid en het verminderen van pijn rond het ellebooggewricht. Bij meniscusklachten kan Mulligan mobilisatie worden gebruikt om de beweeglijkheid en de belastbaarheid van het kniegewricht te verbeteren. Dit kan onder meer inhouden dat de fysiotherapeut manuele druk uitoefent op het kniegewricht terwijl de patiënt gecontroleerde bewegingen uitvoert om de meniscus te mobiliseren en de pijn te verminderen.